Please select language
Flemish
Française
×

Na naszej stronie używamy plików cookies i im podobnych technologii. Wykorzystywane są one m.in: w celach zapewnienia poprawnego funkcjonowania Serwisu, analitycznych, statystycznych, dopasowywania treści oraz marketingowych - więcej informacji o plikach cookies i im podobnym technologiach znajdziesz w Polityce Prywatności. Klikając w poniższe kafelki możesz wyrazić zgody na przetwarzanie przez nas i naszych partnerów danych, uzyskać dostęp do bardziej szczegółowych informacji oraz zmienić swoje ustawienia. Zamknięcie tej informacji jest jednoznaczne z brakiem zgody.

Akceptuję wszystkie zgody
Ustawienia zaawansowane
Aktywna
Nieaktywna

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas i podmioty, z którymi współpracujemy Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych oraz danych lokalizacyjnych generowanych przez Twoje urządzenie, w celach marketingowych, w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników oraz na udostępnianie Twoich Danych za pomocą zewnętrznego oprogramowania umieszczonego w naszym Serwisie, jak np. wtyczka mediów społecznościowych, przesuń suwak w taki sposób, aby informacja „Nieaktywna” zmieniała się w „Aktywna”, a następnie kliknij w przycisk „Zapisz i Zamknij”. Jeśli nie wyrażasz zgody prosimy abyś pozostawił suwak w miejscu dotychczasowym i kliknął w przycisk „Zapisz i Zamknij”.

Podmioty, z którymi współpracujemy: LinkedIn Ireland Unlimited Company Wilton Plaza Wilton Place, Dublin 2, Ireland; Facebook Inc. (adres: 1601 S. California Ave, Palo Alto, CA 94304, USA); Instagram LLC (adres: 1601 Willow Road, Menlo Park, CA 94025, USA); YouTube LLC (adres: 901 Cherry Avenue, San Bruno, CA 94066, USA).

PLIKI COOKIES I PODOBNE TECHNOLOGIE

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookies i innych podobnych technologii internetowych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celach zapewnienia poprawnego funkcjonowania naszego Serwisu, analitycznych, statystycznych, dopasowywania treści oraz marketingowych.

Możesz w każdej chwili wyłączyć lub ograniczyć ich stosowanie poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce, tak by żądała akceptacji plików cookies, by akceptowała lub odrzucała tylko niektóre rodzaje plików cookies, bądź też odrzucała wszystkie z nich. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej - w opisie funkcji pomocy przeglądarki lub możesz skontaktować się z producentem oprogramowania odnośnie instrukcji dotyczących wyłączania i usuwania plików cookies).

Stosowanie plików cookies i innych podobnych technologii internetowych zostanie także wyłączone, jeśli nie wyrazisz zgody na przekazywanie Twoich Danych podmiotom, z którymi współpracujemy.

Należy pamiętać, że niektóre pliki cookies są niezbędne do funkcjonowania Serwisu, a ich usunięcie lub wyłączenie może obniżyć jego działanie.

Jeżeli w wyniku zmiany ustawień dot. plików cookies zostanie umieszczony tzw. plik cookie opt – out (który służy wyłącznie do identyfikacji sprzeciwu – braku zgody), należy pamiętać, iż plik cookie - opt out działa tylko w przeglądarce, przy użyciu której został zapisany. Jeśli usuniesz wszystkie cookies lub będziesz używać innej przeglądarki bądź innego urządzenia końcowego, to ustawienia opt- out trzeba dokonać ponownie.

Więcej informacji na temat plików cookies i innych technologii śledzenia, w tym tego, jak je wyłączyć, znajduje się w Polityce prywatności i wykorzystania plików Cookies.

Zapisz i zamknij
  • Grupa Exact Systems
    • ZARZĄD
    • O FIRMIE
    • HISTORIA
    • CSR
    • CERTYFIKATY
    • POLITYKA ZARZĄDZANIA
    • PARTNERZY
    • NAGRODY
  • Grupa Kapitałowa
    • Polska
    • Belgia
    • Chiny
    • Czechy
    • Hiszpania
    • Holandia
    • Niemcy
    • Portugalia
    • Rumunia
    • Słowacja
    • Turcja
    • Węgry
    • Wielka Brytania
  • Platformy
    • Extranet360
    • Platforma rekrutacyjna
    • Exact People
  • Biuro prasowe
    • Biuro prasowe
      • Aktualności
      • Blog
      • Raporty
      • News
      • Informacje Prasowe
    • Kontakt dla mediów
    • Materiały prasowe
  • Oferty pracy
  • Autoryzacja OEM
    • Klienci
    • Przedstawiciele
  • Oferta
    • ELEMENTY OFERTY
      • Sorting & Rework
      • Rezydentura
      • Zabezpieczenia wyrobu gotowego
      • Poprawa procesu produkcyjnego
      • Controlled Shipping Level 2 (CSL 2)
      • Audyt VDA 6.3
    • Exact systems w praktyce
    • External sorting space
  • Social Media
  • Wybrany język/Select language
  • Pl
    • cn
      image/svg+xml
    • cs
    • de
    • en
    • es
    • fl-BE
    • fr-BE
    • hu
    • nl
    • pl
    • pt
    • ro
    • sk
    • tr
Platformy
  • Extranet360
  • Platforma rekrutacyjna
  • Exact People
pl
  • cn
    image/svg+xml
  • cs
  • de
  • en
  • es
  • fl-BE
  • fr-BE
  • hu
  • nl
  • pl
  • pt
  • ro
  • sk
  • tr
  • Grupa Exact Systems
    • ZARZĄD
    • O FIRMIE
    • HISTORIA
    • CSR
    • CERTYFIKATY
    • POLITYKA ZARZĄDZANIA
    • PARTNERZY
    • NAGRODY
  • Grupa Kapitałowa
    • Polska
    • Belgia
    • Chiny
    • Czechy
    • Hiszpania
    • Holandia
    • Niemcy
    • Portugalia
    • Rumunia
    • Słowacja
    • Turcja
    • Węgry
    • Wielka Brytania
  • Platformy
    • Extranet360
    • Platforma rekrutacyjna
    • Exact People
  • Biuro prasowe
    • Biuro prasowe
      • Aktualności
      • Blog
      • Raporty
      • News
      • Informacje Prasowe
    • Kontakt dla mediów
    • Materiały prasowe
  • Oferty pracy
  • Autoryzacja OEM
    • Klienci
    • Przedstawiciele
      • Polska
      • Czechy
      • Słowacja
      • Niemcy
      • Belgia
      • Holandia
      • Rumunia
      • Turcja
      • Wielka Brytania
      • Portugalia
      • Hiszpania
  • Oferta
    • ELEMENTY OFERTY
      • Sorting & Rework
      • Rezydentura
      • Zabezpieczenia wyrobu gotowego
      • Poprawa procesu produkcyjnego
      • Controlled Shipping Level 2 (CSL 2)
      • Audyt VDA 6.3
    • Exact systems w praktyce
    • External sorting space
Strona główna Biuro prasowe Droższe samochody, bez wyprzedaży. Pandemiczne problemy zakładów motoryzacyjnych uderzają w polskich kierowców
Press office

Droższe samochody, bez wyprzedaży. Pandemiczne problemy zakładów motoryzacyjnych uderzają w polskich kierowców

  • Aktualności
  • Materiały prasowe
  • Kontakt dla mediów
Biuro prasowe
  • Wszystkie aktualności
  • Aktualności
  • Blog
  • Raporty
  • News
  • Informacje Prasowe
Droższe samochody, bez wyprzedaży. Pandemiczne problemy zakładów motoryzacyjnych uderzają w polskich kierowców
22.07.2021

Godzinne zatrzymanie linii produkcyjnej to koszt ok. 600 tys. euro, a tygodniowy postój to nawet 100 mln euro – wynika z szacunków Exact Systems. Z takimi kwotami musi się liczyć wiele zakładów motoryzacyjnych, które przerywają lub zmniejszają produkcję nie tylko przez brak półprzewodników. Motofabryki w pandemii przechodzą na system jedno- lub dwuzmianowy, produkują pojazdy na „stoki” do późniejszej kompletacji lub robią nieplanowane postoje nawet z powodu brakujących spinek do przewodów. Problemy branży nie pozostają bez wpływu na klientów w Polsce. Eksperci Exact Systems spodziewają się, że pod koniec tego i na początku przyszłego roku nie będzie typowych wyprzedaży w salonach, a ceny aut będą rosły.

Branża motoryzacyjna do pewnego stopnia wyciągnęła wnioski z kryzysu sprzed ponad dziesięciu lat. Między innymi sprzedawcy chipów utrzymywali rozsądną ilość zapasów w przeciwieństwie do lat 2008-2009, kiedy były one znikome. Jednak przedstawiciele automotive przeoczyli kilka innych nowych czynników, które zaogniły kryzys. – Nikt nie spodziewał się tak szybkiego i dużego ożywienia w innych gałęziach przemysłu, przede wszystkim elektroniki użytkowej. To najbardziej konkurencyjna branża, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na chipy. Po drugie, nie tylko Europa, ale większa część globu, jest zależna od tajwańskiego producenta półprzewodników. Brakuje takich dostawców u nas na miejscu – mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Spinki języczkiem u wagi

W Europie przemysł motoryzacyjny odpowiada za aż 37% zapotrzebowania na półprzewodniki, podczas gdy na świecie co dziesiąte zamówienie pochodzi z automotive.[1] To z pewnością jeden z powodów zdecydowanie wyższego spadku produkcji aut w 2020 roku w Unii Europejskiej (-23,5% r/r) w porównaniu do globalnego wyniku (-16% r/r).[2] Niedobór półprzewodników wpłynął również na niższą produkcję samochodów w I kwartale br. Z szacunków IHS Markit wynika, że wyprodukowano o 1,2 mln mniej aut, z czego o prawie 240 tys. w Europie. – Większość ekspertów w branży jest zgodna, że kryzys półprzewodnikowy potrwa jeszcze co najmniej przez rok. Problem zdolności produkcyjnej chipów samochodowych powinien zostać rozwiązany pod koniec 2021 roku w oparciu o rzeczywistą produkcję samochodów. Ale chipy to nie jedyny nasz problem. Przerwy produkcyjne wywołuje obecnie brak bardzo kuriozalnych komponentów – na Węgrzech producentowi samochodów zabrakło spinek montujących przewody, słowackiemu poddostawcy granulatu na plastikowe części, a niemiecki producent wstrzymał montaż z powodu braku poszycia na gałki skrzyni biegów. Samochód składa się średnio z 8-10 tysięcy różnych elementów i brak choćby jednej z nich powoduje, że auto nie może wyjechać z fabryki do klienta – mówi Jacek Opala.

Postój wart miliony

W związku z brakiem części, każdy zakład motoryzacyjny radzi sobie na wybrany przez siebie sposób. Po pierwsze, wiele fabryk zatrzymało linie produkcyjne w kwietniu czy maju br. na kilka tygodni, czego konsekwencją będzie brak tradycyjnej przerwy wakacyjnej. Po drugie, część zakładów rezygnuje z nocnej zmiany i przechodzi na tryb 2-zmianowy. Po trzecie, firmy ograniczają produkcję do 2 lub 3 dni w tygodniu. Wreszcie część producentów odstawia na „stoki” pojazdy z brakującymi elementami do późniejszej kompletacji. Niezależnie od podejścia, każde wiąże się z zatrzymaniem linii produkcyjnych. A to oznacza bardzo wysoki koszt. Z szacunków Exact Systems, firmy kontrolującej jakość części samochodowych w Europie, wynika że godzinne zatrzymanie linii produkcyjnej to koszt ok. 600 tys. euro, dzienne – ponad 14 mln euro, a tygodniowy postój to nawet 100 mln euro. Na tak ogromne kwoty składają się m.in. wynagrodzenie pracowników produkcyjnych fabryki, inżynierów i firm zewnętrznych, koszt transportów lotniczych, kary za ewentualne niedotrzymanie terminów dostawy czy całkowicie niezrealizowane zamówienia.

Potrójne uderzenie w kierowców

Poważne problemy motobranży i ogromne straty finansowe – z porównywalnymi mieliśmy do czynienia tylko po kryzysie finansowym w 2008 i 2009 roku – nie pozostają bez wpływu na polskich kierowców zainteresowanych zakupem czterech kółek. Eksperci Exact Systems wskazują na trzy najważniejsze konsekwencje. – Z pierwszym mamy do czynienia już od początku tego roku – długi czas oczekiwania na samochód. Dzisiaj na realizację zamówień czeka się nawet od sześciu do dziewięciu miesięcy, a im bardziej luksusowy samochód tym dłuższy okres oczekiwania – mówi Jacek Opala z Exact Systems.

Po drugie, pod koniec tego i na początku przyszłego roku nie będzie typowych wyprzedaży w salonach. Zalegających samochodów na placach dilerów właściwie nie ma, a galopujący popyt nie sprzyja polityce dużych upustów cenowych.

Trzecią konsekwencją, która uderzy m.in. w polskich kierowców, będą rosnące ceny samochodów. – Pandemia COVID-19 i kryzys półprzewodnikowy to jedno. Na droższe auta wpływ mają także regulacje Unii Europejskiej w zakresie emisji spalin, którym muszą sprostać producenci. Do tego należy dodać rosnące oczekiwania samych klientów w zakresie bezpieczeństwa pojazdu czy zaawansowania technologicznego. Można więc powiedzieć, że obecny kryzys tylko przyspieszy tempo wzrostu cen, z którym mamy do czynienia już od ubiegłego roku. Jak podaje IBRM Samar, w 2020 r. średnie ważone ceny nowych samochodów osobowych wzrosły o 10%, podczas gdy rok czy dwa lata wcześniej wzrosty nie przekraczały 6% – mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.


[1] The European Semiconductor Industry Association

[2] OICA

Powrót
Contact

Kontakt

Wybierz kraj, aby zobaczyć pełną listę naszych biur i oddziałów.
  • Polska
  • Belgia
  • Chiny
  • Czechy
  • Hiszpania
  • Holandia
  • Niemcy
  • Portugalia
  • Rumunia
  • Słowacja
  • Turcja
  • Węgry
  • Wielka Brytania
Platformy
Masz pytanie? Napisz do nas.
lub
Copyright © 2023EXACTSYSTEMS. Wszelkie prawa zastrzeżone. | Polityka Prywatności | Regulamin | Ważne dokumenty | GDPR | Strategia podatkowa