Please select language
Flemish
Française
×

Na naszej stronie używamy plików cookies i im podobnych technologii. Wykorzystywane są one m.in: w celach zapewnienia poprawnego funkcjonowania Serwisu, analitycznych, statystycznych, dopasowywania treści oraz marketingowych - więcej informacji o plikach cookies i im podobnym technologiach znajdziesz w Polityce Prywatności. Klikając w poniższe kafelki możesz wyrazić zgody na przetwarzanie przez nas i naszych partnerów danych, uzyskać dostęp do bardziej szczegółowych informacji oraz zmienić swoje ustawienia. Zamknięcie tej informacji jest jednoznaczne z brakiem zgody.

Akceptuję wszystkie zgody
Ustawienia zaawansowane
Aktywna
Nieaktywna

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas i podmioty, z którymi współpracujemy Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych oraz danych lokalizacyjnych generowanych przez Twoje urządzenie, w celach marketingowych, w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników oraz na udostępnianie Twoich Danych za pomocą zewnętrznego oprogramowania umieszczonego w naszym Serwisie, jak np. wtyczka mediów społecznościowych, przesuń suwak w taki sposób, aby informacja „Nieaktywna” zmieniała się w „Aktywna”, a następnie kliknij w przycisk „Zapisz i Zamknij”. Jeśli nie wyrażasz zgody prosimy abyś pozostawił suwak w miejscu dotychczasowym i kliknął w przycisk „Zapisz i Zamknij”.

Podmioty, z którymi współpracujemy: LinkedIn Ireland Unlimited Company Wilton Plaza Wilton Place, Dublin 2, Ireland; Facebook Inc. (adres: 1601 S. California Ave, Palo Alto, CA 94304, USA); Instagram LLC (adres: 1601 Willow Road, Menlo Park, CA 94025, USA); YouTube LLC (adres: 901 Cherry Avenue, San Bruno, CA 94066, USA).

PLIKI COOKIES I PODOBNE TECHNOLOGIE

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookies i innych podobnych technologii internetowych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celach zapewnienia poprawnego funkcjonowania naszego Serwisu, analitycznych, statystycznych, dopasowywania treści oraz marketingowych.

Możesz w każdej chwili wyłączyć lub ograniczyć ich stosowanie poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce, tak by żądała akceptacji plików cookies, by akceptowała lub odrzucała tylko niektóre rodzaje plików cookies, bądź też odrzucała wszystkie z nich. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej - w opisie funkcji pomocy przeglądarki lub możesz skontaktować się z producentem oprogramowania odnośnie instrukcji dotyczących wyłączania i usuwania plików cookies).

Stosowanie plików cookies i innych podobnych technologii internetowych zostanie także wyłączone, jeśli nie wyrazisz zgody na przekazywanie Twoich Danych podmiotom, z którymi współpracujemy.

Należy pamiętać, że niektóre pliki cookies są niezbędne do funkcjonowania Serwisu, a ich usunięcie lub wyłączenie może obniżyć jego działanie.

Jeżeli w wyniku zmiany ustawień dot. plików cookies zostanie umieszczony tzw. plik cookie opt – out (który służy wyłącznie do identyfikacji sprzeciwu – braku zgody), należy pamiętać, iż plik cookie - opt out działa tylko w przeglądarce, przy użyciu której został zapisany. Jeśli usuniesz wszystkie cookies lub będziesz używać innej przeglądarki bądź innego urządzenia końcowego, to ustawienia opt- out trzeba dokonać ponownie.

Więcej informacji na temat plików cookies i innych technologii śledzenia, w tym tego, jak je wyłączyć, znajduje się w Polityce prywatności i wykorzystania plików Cookies.

Zapisz i zamknij
  • Grupa Exact Systems
    • ZARZĄD
    • O FIRMIE
    • HISTORIA
    • CSR
    • CERTYFIKATY
    • POLITYKA ZARZĄDZANIA
    • PARTNERZY
    • NAGRODY
  • Grupa Kapitałowa
    • Polska
    • Belgia
    • Chiny
    • Czechy
    • Hiszpania
    • Holandia
    • Niemcy
    • Portugalia
    • Rumunia
    • Słowacja
    • Turcja
    • Węgry
    • Wielka Brytania
  • Platformy
    • Extranet360
    • Platforma rekrutacyjna
    • Exact People
  • Biuro prasowe
    • Biuro prasowe
      • Aktualności
      • Blog
      • Raporty
      • News
      • Informacje Prasowe
    • Kontakt dla mediów
    • Materiały prasowe
  • Oferty pracy
  • Autoryzacja OEM
    • Klienci
    • Przedstawiciele
  • Oferta
    • ELEMENTY OFERTY
      • Sorting & Rework
      • Rezydentura
      • Zabezpieczenia wyrobu gotowego
      • Poprawa procesu produkcyjnego
      • Controlled Shipping Level 2 (CSL 2)
      • Audyt VDA 6.3
    • Exact systems w praktyce
    • External sorting space
  • Social Media
  • Wybrany język/Select language
  • Pl
    • cn
      image/svg+xml
    • cs
    • de
    • en
    • es
    • fl-BE
    • fr-BE
    • hu
    • nl
    • pl
    • pt
    • ro
    • sk
    • tr
Platformy
  • Extranet360
  • Platforma rekrutacyjna
  • Exact People
pl
  • cn
    image/svg+xml
  • cs
  • de
  • en
  • es
  • fl-BE
  • fr-BE
  • hu
  • nl
  • pl
  • pt
  • ro
  • sk
  • tr
  • Grupa Exact Systems
    • ZARZĄD
    • O FIRMIE
    • HISTORIA
    • CSR
    • CERTYFIKATY
    • POLITYKA ZARZĄDZANIA
    • PARTNERZY
    • NAGRODY
  • Grupa Kapitałowa
    • Polska
    • Belgia
    • Chiny
    • Czechy
    • Hiszpania
    • Holandia
    • Niemcy
    • Portugalia
    • Rumunia
    • Słowacja
    • Turcja
    • Węgry
    • Wielka Brytania
  • Platformy
    • Extranet360
    • Platforma rekrutacyjna
    • Exact People
  • Biuro prasowe
    • Biuro prasowe
      • Aktualności
      • Blog
      • Raporty
      • News
      • Informacje Prasowe
    • Kontakt dla mediów
    • Materiały prasowe
  • Oferty pracy
  • Autoryzacja OEM
    • Klienci
    • Przedstawiciele
      • Polska
      • Czechy
      • Słowacja
      • Niemcy
      • Belgia
      • Holandia
      • Rumunia
      • Turcja
      • Wielka Brytania
      • Portugalia
      • Hiszpania
  • Oferta
    • ELEMENTY OFERTY
      • Sorting & Rework
      • Rezydentura
      • Zabezpieczenia wyrobu gotowego
      • Poprawa procesu produkcyjnego
      • Controlled Shipping Level 2 (CSL 2)
      • Audyt VDA 6.3
    • Exact systems w praktyce
    • External sorting space
Strona główna Biuro prasowe MotoBarometr 2021: branża motoryzacyjna w Polsce ucierpiała mniej niż w innych krajach UE. Samochody będą droższe w całej Europie
Press office

MotoBarometr 2021: branża motoryzacyjna w Polsce ucierpiała mniej niż w innych krajach UE. Samochody będą droższe w całej Europie

  • Aktualności
  • Materiały prasowe
  • Kontakt dla mediów
Biuro prasowe
  • Wszystkie aktualności
  • Aktualności
  • Blog
  • Raporty
  • News
  • Informacje Prasowe
MotoBarometr 2021: branża motoryzacyjna w Polsce ucierpiała mniej niż w innych krajach UE. Samochody będą droższe w całej Europie
26.10.2021

30% przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych uważa, że polskie automotive zostało w mniejszym stopniu dotknięte pandemią COVID-19 niż w innych państwach Unii Europejskiej. Jest to najwyższy wynik wśród 11 krajów objętych badaniem zrealizowanym przez Exact Systems „MotoBarometr 2021. Nastroje w automotive w Polsce i Europie”. Niepewność co do kolejnych fal epidemii i kryzys półprzewodnikowy przełożyły się na niejednoznaczne prognozy dotyczące powrotu do sytuacji sprzed kryzysu. W opinii 32% zapytanych wolumeny produkcyjne zostaną odbudowane za 2-3 lata, w opinii 31% – do końca przyszłego roku, a 22% zapytanych założyło różowe okulary i twierdzi, że stanie się to jeszcze na koniec tego roku. W 8 na 11 krajów najczęściej wskazywanym długotrwałym skutkiem pandemii COVID-19 jest wzrost cen samochodów i części do nich. W Polsce takiej odpowiedzi udzieliło aż 54% zapytanych.

63% przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych w Polsce uważa, że pandemia COVID-19 ma niekorzystny wpływ na ich działalność. Z takim wynikiem plasujemy się w środku badanej stawki, którą stanowiło aż 11 państw (Polska, Belgia, Czechy, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Turcja, Węgry). Najbardziej dotknięte skutkami koronawirusa zostało automotive w Portugalii (81% wskazań na niekorzystny i bardzo niekorzystny wpływ) oraz na Węgrzech (80%), najmniej w Turcji (49%).

– Zapytani przez nas przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych w 10 z 11 krajów w większości przyznają, że koronawirus miał niekorzystny wpływ na działalność ich firm, jednak powrót do przedpandemicznych wolumenów produkcji i sprzedaży wcale nie musi zająć wiele czasu. W Polsce co piąty zapytany uważa, że stanie się to już na koniec tego roku. W żadnym innym państwie ten odsetek nie jest tak wysoki! Co więcej, to w naszym kraju najwięcej przedstawicieli motozakładów jest zdania, że nasze automotive ucierpiało mniej niż pozostałe kraje UE. Takich odpowiedzi udzielili zapytani przez nas uczestnicy branży motoryzacyjnej zaledwie cztery miesiące temu, ale czy dziś również tak wielu założyłoby różowe okulary? Sytuacja jest bardzo dynamiczna – kryzys półprzewodnikowy pogłębia się, kolejna fala pandemii COVID-19 przed nami. W konsekwencji mamy zerwane łańcuchy dostaw, które wymuszają postoje w fabrykach, już nawet kilkumiesięczne. To wszystko dotyka klientów salonów samochodowych, którzy na nowe „cztery kółka” muszą czekać nawet 9-12 miesięcy – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

(Moto)odporność najwyższa w Polsce

W każdym z 11 państw, w których zostało przeprowadzone badanie „MotoBarometr 2021”, przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych najczęściej byli zdania, że automotive w ich kraju ucierpiało tak samo jak w pozostałych krajach Unii Europejskiej (w Polsce – 43%). To zrozumiałe, gdyż zdecydowana większość motofabryk jest uczestnikiem międzynarodowych łańcuchów dostaw, większość swojej produkcji eksportuje i jest wzajemnie od siebie zależna. Warto jednak pod lupę wziąć drugą najczęściej wskazywaną odpowiedź, która rzuca światło na stan motobranży w poszczególnych krajach po kilkunastu miesiącach pandemii COVID-19. W Polsce najwięcej przedstawicieli motozakładów jest zdania, że nasze automotive ucierpiało mniej niż pozostałe kraje UE. Uważa tak prawie co trzeci zapytany (30%). Grupa optymistów jest jeszcze dość silna w Belgii (24%) i Turcji (21%). Na drugim krańcu znalazły się kraje Półwyspu Iberyjskiego, w których więcej respondentów twierdzi, że ich motobranża ucierpiała bardziej niż w pozostałych krajach UE – w Hiszpanii co trzeci, a w Portugalii co czwarty. W Polsce tylko 6% respondentów jest zdania, że nasze automotive ucierpiało bardziej niż w innych krajach Unii Europejskiej.

Paweł Borys z Polskiego Funduszu Rozwoju podkreśla, że prognozy PKB Polski na 2021 roku wskazują, że gospodarka bardzo dynamicznie odbiła i odrabia straty po recesji w 2020 roku. – Oczywiście tak gwałtowne i bezprecedensowe wahania koniunktury jak w ostatnich kwartałach podczas pandemii nie są dobre i powodują olbrzymie wyzwania dla przedsiębiorstw. Początkowo głównym problemem był szok podażowy i popytowy wywołany lockdownem. Obecnie trudności powodują zrywające się łańcuchy dostaw, które nie są w stanie obsłużyć takiego skoku zamówień oraz rosnące ceny surowców i energii. Jest to widoczne w wielu branżach przemysłowych, ale szczególnie w branży motoryzacyjnej, która jest ściśle uzależniona od płynnych dostaw tysięcy komponentów do produkcji. Stwarza to obecnie ryzyko dla dynamiki wzrostu w kolejnych kwartałach, choć ożywienie aktywności gospodarczej powinno być kontynuowane – mówi Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.

Samochody będą coraz droższe

W ośmiu na jedenaście badanych krajów najczęściej wskazywanym długotrwałym skutkiem pandemii COVID-19 jest wzrost cen samochodów i części do nich. I choć w trzech pozostałych ta odpowiedź była wymieniana w drugiej kolejności, to za każdym razem wskazała na nią ponad połowa przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych. Droższe auta już są faktem w Polsce – jak podaje IBRM Samar, w 2020 roku średnie ważone ceny nowych samochodów osobowych wzrosły o 10%, podczas gdy rok czy dwa lata wcześniej wzrosty nie przekraczały 6%.

– Tak naprawdę obecny kryzys tylko przyspiesza tempo wzrostu cen samochodów, z którym mamy do czynienia już od ubiegłego roku. Na droższe auta wpływ mają także regulacje Unii Europejskiej w zakresie emisji spalin, którym muszą sprostać producenci. Do tego należy dodać rosnące oczekiwania samych klientów w zakresie bezpieczeństwa pojazdu czy zaawansowania technologicznego. A to tylko wierzchołek całej góry, bo przecież są jeszcze czynniki rynkowe i makroekonomiczne jak choćby inflacja czy problem z dostępnością surowców – mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems. I dodaje: – Spodziewamy się, że wzrost cen samochodów w przypadku marek popularnych w 2022 roku osiągnie dynamikę około 15% r/r, w segmencie premium może to być nawet +25% r/r. Natomiast tanieć będą auta elektryczne, co w konsekwencji pomoże w przesiadaniu się między innymi polskich kierowców na zeroemisyjne pojazdy – prognozuje Jacek Opala z Exact Systems.

Powrót do przeszłości za 2-3 lata

Niepewność co do kolejnych fal epidemii przełożyła się na niejednoznaczne prognozy dotyczące powrotu do sytuacji sprzed początku kryzysu. W opinii 32% zapytanych, wolumeny produkcyjne zostaną odbudowane za 2-3 lata, a w opinii 31% – do końca przyszłego roku. Jesteśmy jednak bardziej optymistyczni niż np. nasi zachodni sąsiedzi, wśród których niemal połowa zapytanych uważa, że odbudowa dokona się dopiero za 2-3 lata, a 13%, że wielkość produkcji nie powróci już do wolumenów przedpandemicznych. Najwięcej przedstawicieli fabryk motoryzacyjnych przez różowe okulary patrzy w Belgii, Holandii i Turcji, gdzie w opinii więcej niż połowy zapytanych wolumeny produkcyjne zostaną odbudowane już w 2022 roku. Warto jednak zwrócić uwagę na bardzo wysoki odsetek respodentów z Polski, których zdaniem będziemy cieszyć się wolumenami na podobnym poziomie co przed pandemią już na koniec tego roku (22%). W żadnym innym kraju ten odsetek nie jest tak wysoki, jedynie w Turcji przekracza 10% i wynosi 13%.

Badanie „MotoBarometr 2021. Nastroje w automotive w Polsce i Europie” zostało przeprowadzone przez firmę Exact Systems na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora automotive. Wśród nich znajdują̨ się m.in. producenci samochodów, poddostawcy części i komponentów samochodowych Tier I i Tier II takich jak wycieraczki, szyby samochodowe, dachy, kolumny kierownicze czy elementy bezpieczeństwa. Wielkość próby wyniosła 776 respondentów z 11 państw (Polska, Belgia, Czechy, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Turcja, Węgry). Respondentami byli przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych, w tym OEM i Tier, a w szczególności inżynierowie ds. jakości, dyrektorzy zakładów, managerowie ds. jakości i produkcji. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI), ankiet online oraz ankiet indywidualnych od maja do lipca 2021 roku.

Raport dostępny jest na stronie www.motobarometr.pl.

Powrót
Contact

Kontakt

Wybierz kraj, aby zobaczyć pełną listę naszych biur i oddziałów.
  • Polska
  • Belgia
  • Chiny
  • Czechy
  • Hiszpania
  • Holandia
  • Niemcy
  • Portugalia
  • Rumunia
  • Słowacja
  • Turcja
  • Węgry
  • Wielka Brytania
Platformy
Masz pytanie? Napisz do nas.
lub
Copyright © 2023EXACTSYSTEMS. Wszelkie prawa zastrzeżone. | Polityka Prywatności | Regulamin | Ważne dokumenty | GDPR | Strategia podatkowa