Please select language
Flemish
Française
×

Na naszej stronie używamy plików cookies i im podobnych technologii. Wykorzystywane są one m.in: w celach zapewnienia poprawnego funkcjonowania Serwisu, analitycznych, statystycznych, dopasowywania treści oraz marketingowych - więcej informacji o plikach cookies i im podobnym technologiach znajdziesz w Polityce Prywatności. Klikając w poniższe kafelki możesz wyrazić zgody na przetwarzanie przez nas i naszych partnerów danych, uzyskać dostęp do bardziej szczegółowych informacji oraz zmienić swoje ustawienia. Zamknięcie tej informacji jest jednoznaczne z brakiem zgody.

Akceptuję wszystkie zgody
Ustawienia zaawansowane
Aktywna
Nieaktywna

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas i podmioty, z którymi współpracujemy Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych oraz danych lokalizacyjnych generowanych przez Twoje urządzenie, w celach marketingowych, w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników oraz na udostępnianie Twoich Danych za pomocą zewnętrznego oprogramowania umieszczonego w naszym Serwisie, jak np. wtyczka mediów społecznościowych, przesuń suwak w taki sposób, aby informacja „Nieaktywna” zmieniała się w „Aktywna”, a następnie kliknij w przycisk „Zapisz i Zamknij”. Jeśli nie wyrażasz zgody prosimy abyś pozostawił suwak w miejscu dotychczasowym i kliknął w przycisk „Zapisz i Zamknij”.

Podmioty, z którymi współpracujemy: LinkedIn Ireland Unlimited Company Wilton Plaza Wilton Place, Dublin 2, Ireland; Facebook Inc. (adres: 1601 S. California Ave, Palo Alto, CA 94304, USA); Instagram LLC (adres: 1601 Willow Road, Menlo Park, CA 94025, USA); YouTube LLC (adres: 901 Cherry Avenue, San Bruno, CA 94066, USA).

PLIKI COOKIES I PODOBNE TECHNOLOGIE

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookies i innych podobnych technologii internetowych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celach zapewnienia poprawnego funkcjonowania naszego Serwisu, analitycznych, statystycznych, dopasowywania treści oraz marketingowych.

Możesz w każdej chwili wyłączyć lub ograniczyć ich stosowanie poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce, tak by żądała akceptacji plików cookies, by akceptowała lub odrzucała tylko niektóre rodzaje plików cookies, bądź też odrzucała wszystkie z nich. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej - w opisie funkcji pomocy przeglądarki lub możesz skontaktować się z producentem oprogramowania odnośnie instrukcji dotyczących wyłączania i usuwania plików cookies).

Stosowanie plików cookies i innych podobnych technologii internetowych zostanie także wyłączone, jeśli nie wyrazisz zgody na przekazywanie Twoich Danych podmiotom, z którymi współpracujemy.

Należy pamiętać, że niektóre pliki cookies są niezbędne do funkcjonowania Serwisu, a ich usunięcie lub wyłączenie może obniżyć jego działanie.

Jeżeli w wyniku zmiany ustawień dot. plików cookies zostanie umieszczony tzw. plik cookie opt – out (który służy wyłącznie do identyfikacji sprzeciwu – braku zgody), należy pamiętać, iż plik cookie - opt out działa tylko w przeglądarce, przy użyciu której został zapisany. Jeśli usuniesz wszystkie cookies lub będziesz używać innej przeglądarki bądź innego urządzenia końcowego, to ustawienia opt- out trzeba dokonać ponownie.

Więcej informacji na temat plików cookies i innych technologii śledzenia, w tym tego, jak je wyłączyć, znajduje się w Polityce prywatności i wykorzystania plików Cookies.

Zapisz i zamknij
  • Grupa Exact Systems
    • ZARZĄD
    • O FIRMIE
    • HISTORIA
    • CSR
    • CERTYFIKATY
    • POLITYKA ZARZĄDZANIA
    • PARTNERZY
    • NAGRODY
  • Grupa Kapitałowa
    • Polska
    • Belgia
    • Chiny
    • Czechy
    • Hiszpania
    • Holandia
    • Niemcy
    • Portugalia
    • Rumunia
    • Słowacja
    • Turcja
    • Węgry
    • Wielka Brytania
  • Platformy
    • Extranet360
    • Platforma rekrutacyjna
    • Exact People
  • Biuro prasowe
    • Biuro prasowe
      • Aktualności
      • Blog
      • Raporty
      • News
      • Informacje Prasowe
    • Kontakt dla mediów
    • Materiały prasowe
  • Oferty pracy
  • Autoryzacja OEM
    • Klienci
    • Przedstawiciele
  • Oferta
    • ELEMENTY OFERTY
      • Amélioration des processus de production
      • Sorting & Rework
      • Rezydentura
      • Zabezpieczenia wyrobu gotowego
      • Poprawa procesu produkcyjnego
      • Controlled Shipping Level 2 (CSL 2)
      • Audyt VDA 6.3
    • Exact systems w praktyce
    • External sorting space
  • Social Media
  • Wybrany język/Select language
  • Pl
    • cn
      image/svg+xml
    • cs
    • de
    • en
    • es
    • fl-BE
    • fr-BE
    • hu
    • nl
    • pl
    • pt
    • ro
    • sk
    • tr
Platformy
  • Extranet360
  • Platforma rekrutacyjna
  • Exact People
pl
  • cn
    image/svg+xml
  • cs
  • de
  • en
  • es
  • fl-BE
  • fr-BE
  • hu
  • nl
  • pl
  • pt
  • ro
  • sk
  • tr
  • Grupa Exact Systems
    • ZARZĄD
    • O FIRMIE
    • HISTORIA
    • CSR
    • CERTYFIKATY
    • POLITYKA ZARZĄDZANIA
    • PARTNERZY
    • NAGRODY
  • Grupa Kapitałowa
    • Polska
    • Belgia
    • Chiny
    • Czechy
    • Hiszpania
    • Holandia
    • Niemcy
    • Portugalia
    • Rumunia
    • Słowacja
    • Turcja
    • Węgry
    • Wielka Brytania
  • Platformy
    • Extranet360
    • Platforma rekrutacyjna
    • Exact People
  • Biuro prasowe
    • Biuro prasowe
      • Aktualności
      • Blog
      • Raporty
      • News
      • Informacje Prasowe
    • Kontakt dla mediów
    • Materiały prasowe
  • Oferty pracy
  • Autoryzacja OEM
    • Klienci
    • Przedstawiciele
      • Polska
      • Czechy
      • Słowacja
      • Niemcy
      • Belgia
      • Holandia
      • Rumunia
      • Turcja
      • Wielka Brytania
      • Portugalia
      • Hiszpania
  • Oferta
    • ELEMENTY OFERTY
      • Amélioration des processus de production
      • Sorting & Rework
      • Rezydentura
      • Zabezpieczenia wyrobu gotowego
      • Poprawa procesu produkcyjnego
      • Controlled Shipping Level 2 (CSL 2)
      • Audyt VDA 6.3
    • Exact systems w praktyce
    • External sorting space
Strona główna Biuro prasowe MotoBarometr 2022: polscy kierowcy słono zapłacą za skutki wojny i pandemii. Nowe auta zdrożeją nawet o 20%
Press office

MotoBarometr 2022: polscy kierowcy słono zapłacą za skutki wojny i pandemii. Nowe auta zdrożeją nawet o 20%

  • Aktualności
  • Materiały prasowe
  • Kontakt dla mediów
Biuro prasowe
  • Wszystkie aktualności
  • Aktualności
  • Blog
  • Raporty
  • News
  • Informacje Prasowe
MotoBarometr 2022: polscy kierowcy słono zapłacą za skutki wojny i pandemii. Nowe auta zdrożeją nawet o 20%
27.09.2022

MotoBarometr 2022: polscy kierowcy słono zapłacą za skutki wojny i pandemii. Nowe auta zdrożeją nawet o 20%

Wyższy koszt produkcji pojazdów to najczęściej wskazywany przez przedstawicieli polskiej branży motoryzacyjnej skutek pandemii COVID-19 i wojny w Ukrainie. W tegorocznym raporcie Exact Systems „MotoBarometr 2022. Nastroje w automotive w Europie” takiej odpowiedzi udzieliło 67% zapytanych. Najbardziej odczują go kierowcy, bo w opinii badanych w ciągu roku samochody z polskich salonów wyjadą nawet o 20% droższe. W konsekwencji, więcej Polaków odłoży wymianę „czterech kółek” na inny model (68% wskazań), rozważy zakup używanego pojazdu (31%) lub zrezygnuje z własnego auta na rzecz carsharingu czy komunikacji publicznej (24%).

Z najnowszego raportu Exact Systems „MotoBarometr 2022”, który swoim badaniem obejmuje niemal tysiąc przedstawicieli branży motoryzacyjnej z 11 krajów europejskich jasno wynika, że po pandemii i wojnie już nie będzie tak samo. Dotyczy to zwłaszcza cen. W wyniku pandemii COVID-19 i wojny na terenie Ukrainy automotive najbardziej odczuło rosnące koszty surowców koniecznych do produkcji części lub podzespołów oraz koszty związane z inflacją. W 10 na 11 badanych krajów oba te elementy znalazły się w TOP3 wskazań. W Polsce takich odpowiedzi udzieliło odpowiednio 61% i 44% respondentów, a 58% wskazało na koszty mediów, w tym energii, gazu i wody.

– Pandemia mocno wpłynęła na rynek surowców energetycznych i metali, powodując wzrost cen zakupu towarów. Automotive dotkliwie to odczuło szczególnie na przełomie 2020 i 2021 roku, ale po znacznym spowolnieniu, nadeszło wyczekiwane odbicie. Nie trwało jednak długo – 24 lutego br. Rosja zaatakowała Ukrainę, co zagroziło wielu gałęziom globalnej gospodarki, w tym automotive. Kłopoty widoczne są właściwie w każdym badanym kraju. I chyba nikogo nie dziwi podnoszenie przez producentów cen pojazdów i części do nich. To najczęściej wskazywana reakcja branży na rosnące koszty prowadzenia działalności w niemal wszystkich badanych krajach. W Polsce powiedziało tak 57% zapytanych – zwraca uwagę Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Odmienny pogląd na rosnące koszty prowadzenia działalności mają tylko przedstawiciele niemieckiego automotive, którzy najczęściej wskazali na koszty pracowników oraz mediów.

Wyższe ceny, a co z elektromobilnością?

Na pytanie „Co trwale zmieniły pandemia i wojna w branży motoryzacyjnej?” w 7 na 11 badanych krajów, w tym w Polsce (62%), przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych najczęściej odpowiedzieli, że produkowane pojazdy będą droższe. Na Półwyspie Iberyjskim najtrwalszym skutkiem ostatnich wydarzeń, w opinii najliczniejszej grupy zapytanych, będzie przejście z produkcji „just in time” na „just in case”.

Warto zwrócić uwagę, że tylko w Belgii i Holandii duża grupa respondentów wskazała na szybsze dokonanie się rewolucji elektromobilnej w efekcie pandemii i wojny (odpowiednio 60% i 71%). W innych krajach na ten element zwróciło uwagę co najwyżej kilkanaście procent osób. Natomiast nasi zachodni sąsiedzi uważają, że trwałą zmianą będzie większa regionalizacja produkcji.

– Na ograniczeniu dystansu pomiędzy klientem a dostawcą może sporo zyskać rynek europejski. Producenci, którzy mają swoje fabryki w Europie, będą częściej szukać partnerów w bliższych lokalizacjach, rezygnując z dostawców z Azji. Jednak ta sama zasada zadziała zapewne w drugą stronę, czyli oddalone od Europy fabryki mogą chętniej nawiązywać współpracę z lokalnymi firmami – mówi Prezes Exact Systems.

Wysoki rachunek zapłacą kierowcy

Problemy branży motoryzacyjnej nie pozostają bez wpływu na klientów końcowych. Przedstawiciele motozakładów w Polsce zapytani o najważniejsze konsekwencje, jakie odczują kierowcy, najczęściej wskazywali na długi czas oczekiwania na samochód (61%), wzrost cen (48%) oraz paliw (43%). Podobny zestaw skutków wskazywali respondenci w innych krajach objętych badaniem.

Jakich podwyżek cen aut mogą spodziewać się Polacy w najbliższych miesiącach? W opinii 81% przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych wyniosą one maksymalnie 20%. Z czego 33% zapytanych wskazuje na maksymalny wzrost cen aut o 5%, 20% zapytanych – wzrost o 10%, a 28% zapytanych – wzrost do 20%. Co dziesiąty respondent jest większym pesymistą i spodziewa się podwyżek rzędu 20%-50%.

– Ze wzrostem cen samochodów mamy do czynienia już od kilku lat, jednak pandemia i wojna mocno go przyspieszyły. I mam tutaj na myśli nie tylko modele z salonów, ale także auta używane. Nierzadko kierowcy, którzy sprzedawali w tym roku swój 2- czy 3-letni samochód, uzyskiwali za niego cenę równą lub podobną do tej, jaką zapłacili przy wyjeździe z salonu. Tak się dzieje, gdy popyt przewyższa podaż. Ale nie możemy zapomnieć także o innych czynnikach, niezależnych od pandemii czy wojny. To przede wszystkim regulacje Unii Europejskiej w zakresie emisji spalin, którym muszą sprostać producenci – mówi Jacek Opala, członek zarządu Exact Systems.

Jeszcze starsze auta na polskich drogach

W tegorocznym raporcie Exact Systems zapytał także o „motozachowania”, jakie wywołuje wśród Polaków pandemia lub wojna. 2 na 3 zapytanych przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych uważa, że obecnie więcej klientów odkłada wymianę swojego pojazdu na nowy model (68%), a co trzeci jest zdania, że częściej Polacy będą kupować pojazdy „z drugiej ręki” (31%). Te dwie odpowiedzi prowadzą do smutnego wniosku – polskie drogi będą się jeszcze bardziej starzeć. Co piąty respondent wskazał, że w wyniku obecnych zdarzeń społeczno-gospodarczych, więcej osób rozważy zakup e-samochodu (21%).

– Niestety w naszym kraju cały czas jest niska świadomość konieczności przejścia na e-pojazd oraz brakuje zachęt finansowych i pozafinansowych, które pozwoliłyby większej grupie klientów wybrać auto z elektrycznym napędem. Jeszcze przed pandemią, a nawet na jej początku, spodziewaliśmy się, że auta spalinowe będą drożeć, a elektryczne stanieją. Jednak nic takiego się nie dzieje, na co wpłynęły skutki pandemii i wojny, w szczególności rosnące ceny surowców potrzebnych do produkcji. To niestety nie pomoże w „zielonej rewolucji”, bo Polaków po prostu nie stać na średniej klasy samochód elektryczny. Tylko ze wsparciem rządu, zarówno po stronie popytowej jak i podażowej, uda nam się „zazielenić” tablice rejestracyjne – prognozuje Jacek Opala z Exact Systems.

Powrót
Contact

Kontakt

Wybierz kraj, aby zobaczyć pełną listę naszych biur i oddziałów.
  • Polska
  • Belgia
  • Chiny
  • Czechy
  • Hiszpania
  • Holandia
  • Niemcy
  • Portugalia
  • Rumunia
  • Słowacja
  • Turcja
  • Węgry
  • Wielka Brytania
Platformy
Masz pytanie? Napisz do nas.
lub
Copyright © 2023EXACTSYSTEMS. Wszelkie prawa zastrzeżone. | Polityka Prywatności | Regulamin | Ważne dokumenty | GDPR | Strategia podatkowa