Please select language
Flemish
Française
×

Na naszej stronie używamy plików cookies i im podobnych technologii. Wykorzystywane są one m.in: w celach zapewnienia poprawnego funkcjonowania Serwisu, analitycznych, statystycznych, dopasowywania treści oraz marketingowych - więcej informacji o plikach cookies i im podobnym technologiach znajdziesz w Polityce Prywatności. Klikając w poniższe kafelki możesz wyrazić zgody na przetwarzanie przez nas i naszych partnerów danych, uzyskać dostęp do bardziej szczegółowych informacji oraz zmienić swoje ustawienia. Zamknięcie tej informacji jest jednoznaczne z brakiem zgody.

Akceptuję wszystkie zgody
Ustawienia zaawansowane
Aktywna
Nieaktywna

Jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez nas i podmioty, z którymi współpracujemy Twoich danych osobowych, które udostępniasz w historii przeglądania stron i aplikacji internetowych oraz danych lokalizacyjnych generowanych przez Twoje urządzenie, w celach marketingowych, w tym na umieszczanie znaczników internetowych (cookies itp.) na Twoich urządzeniach i odczytywanie takich znaczników oraz na udostępnianie Twoich Danych za pomocą zewnętrznego oprogramowania umieszczonego w naszym Serwisie, jak np. wtyczka mediów społecznościowych, przesuń suwak w taki sposób, aby informacja „Nieaktywna” zmieniała się w „Aktywna”, a następnie kliknij w przycisk „Zapisz i Zamknij”. Jeśli nie wyrażasz zgody prosimy abyś pozostawił suwak w miejscu dotychczasowym i kliknął w przycisk „Zapisz i Zamknij”.

Podmioty, z którymi współpracujemy: LinkedIn Ireland Unlimited Company Wilton Plaza Wilton Place, Dublin 2, Ireland; Facebook Inc. (adres: 1601 S. California Ave, Palo Alto, CA 94304, USA); Instagram LLC (adres: 1601 Willow Road, Menlo Park, CA 94025, USA); YouTube LLC (adres: 901 Cherry Avenue, San Bruno, CA 94066, USA).

PLIKI COOKIES I PODOBNE TECHNOLOGIE

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookies i innych podobnych technologii internetowych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych w celach zapewnienia poprawnego funkcjonowania naszego Serwisu, analitycznych, statystycznych, dopasowywania treści oraz marketingowych.

Możesz w każdej chwili wyłączyć lub ograniczyć ich stosowanie poprzez zmianę ustawień w swojej przeglądarce, tak by żądała akceptacji plików cookies, by akceptowała lub odrzucała tylko niektóre rodzaje plików cookies, bądź też odrzucała wszystkie z nich. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej - w opisie funkcji pomocy przeglądarki lub możesz skontaktować się z producentem oprogramowania odnośnie instrukcji dotyczących wyłączania i usuwania plików cookies).

Stosowanie plików cookies i innych podobnych technologii internetowych zostanie także wyłączone, jeśli nie wyrazisz zgody na przekazywanie Twoich Danych podmiotom, z którymi współpracujemy.

Należy pamiętać, że niektóre pliki cookies są niezbędne do funkcjonowania Serwisu, a ich usunięcie lub wyłączenie może obniżyć jego działanie.

Jeżeli w wyniku zmiany ustawień dot. plików cookies zostanie umieszczony tzw. plik cookie opt – out (który służy wyłącznie do identyfikacji sprzeciwu – braku zgody), należy pamiętać, iż plik cookie - opt out działa tylko w przeglądarce, przy użyciu której został zapisany. Jeśli usuniesz wszystkie cookies lub będziesz używać innej przeglądarki bądź innego urządzenia końcowego, to ustawienia opt- out trzeba dokonać ponownie.

Więcej informacji na temat plików cookies i innych technologii śledzenia, w tym tego, jak je wyłączyć, znajduje się w Polityce prywatności i wykorzystania plików Cookies.

Zapisz i zamknij
  • Grupa Exact Systems
    • ZARZĄD
    • O FIRMIE
    • HISTORIA
    • Codes of Conduct
    • CERTYFIKATY
    • POLITYKA ZARZĄDZANIA
    • PARTNERZY
    • NAGRODY
  • Grupa Kapitałowa
    • Polska
    • Chiny
    • Czechy
    • Hiszpania
    • Holandia
    • Portugalia
    • Rumunia
    • Słowacja
    • Turcja
    • Węgry
    • BELGIA
    • Francja
    • Niemcy
  • Platformy
    • Extranet360
    • Platforma rekrutacyjna
    • Exact People
  • Biuro prasowe
    • Biuro prasowe
      • Aktualności
      • Blog
      • Raporty
      • News
      • Informacje Prasowe
    • Kontakt dla mediów
    • Materiały prasowe
  • Oferty pracy
  • Autoryzacja OEM
    • Klienci
    • Przedstawiciele
  • Oferta
    • Usługi kontroli jakości
      • Rozwój dostawców
      • Audyt, VDA, IATF, ISO
      • Inżynierowie Rezydenci
      • Centra operacyjne
      • Kontrola jakości & Rework
    • Usługi eksperckie
      • Szkolenia i coaching
      • Światowej klasy eksperci ds. wydajności
      • Wsparcie techniczne i procesowe
      • Flying Doctors
    • Usługi HR
      • Wsparcie produkcji i logistyki
      • Rekrutacje międzynarodowe
      • Rekrutacje stałe i Direct Search
      • Praca tymczasowa
  • Kontakt
    • Polska
    • Chiny
    • Czechy
    • Hiszpania
    • Holandia
    • Portugalia
    • Rumunia
    • Słowacja
    • Turcja
    • Węgry
    • BELGIA
    • Francja
    • Niemcy
  • Social Media
  • Wybrany język/Select language
  • Pl
    • cn
      image/svg+xml
    • cs
    • de
    • en
    • es
    • fl-BE
    • fr
    • fr-BE
    • hu
    • nl
    • pl
    • pt
    • ro
    • sk
    • tr
Platformy
  • Extranet360
  • Platforma rekrutacyjna
  • Exact People
pl
  • cn
    image/svg+xml
  • cs
  • de
  • en
  • es
  • fl-BE
  • fr
  • fr-BE
  • hu
  • nl
  • pl
  • pt
  • ro
  • sk
  • tr
  • Grupa Exact Systems
    • ZARZĄD
    • O FIRMIE
    • HISTORIA
    • Codes of Conduct
    • CERTYFIKATY
    • POLITYKA ZARZĄDZANIA
    • PARTNERZY
    • NAGRODY
  • Grupa Kapitałowa
    • Polska
    • Chiny
    • Czechy
    • Hiszpania
    • Holandia
    • Portugalia
    • Rumunia
    • Słowacja
    • Turcja
    • Węgry
    • BELGIA
    • Francja
    • Niemcy
  • Platformy
    • Extranet360
    • Platforma rekrutacyjna
    • Exact People
  • Biuro prasowe
    • Biuro prasowe
      • Aktualności
      • Blog
      • Raporty
      • News
      • Informacje Prasowe
    • Kontakt dla mediów
    • Materiały prasowe
  • Oferty pracy
  • Autoryzacja OEM
    • Klienci
    • Przedstawiciele
      • Polska
      • Czechy
      • Słowacja
      • Niemcy
      • Belgia
      • Holandia
      • Rumunia
      • Turcja
      • Wielka Brytania
      • Portugalia
      • Hiszpania
  • Oferta
    • Usługi kontroli jakości
      • Rozwój dostawców
      • Audyt, VDA, IATF, ISO
      • Inżynierowie Rezydenci
      • Centra operacyjne
      • Kontrola jakości & Rework
    • Usługi eksperckie
      • Szkolenia i coaching
      • Światowej klasy eksperci ds. wydajności
      • Wsparcie techniczne i procesowe
      • Flying Doctors
    • Usługi HR
      • Wsparcie produkcji i logistyki
      • Rekrutacje międzynarodowe
      • Rekrutacje stałe i Direct Search
      • Praca tymczasowa
  • Kontakt
    • Polska
    • Chiny
    • Czechy
    • Hiszpania
    • Holandia
    • Portugalia
    • Rumunia
    • Słowacja
    • Turcja
    • Węgry
    • BELGIA
    • Francja
    • Niemcy
Strona główna Biuro prasowe Polskie fabryki motoryzacyjne przez wojnę ucierpiały bardziej niż w innych krajach. Ale biznes z Ukrainy lub Rosji może przenieść się do Polski
Press office

Polskie fabryki motoryzacyjne przez wojnę ucierpiały bardziej niż w innych krajach. Ale biznes z Ukrainy lub Rosji może przenieść się do Polski

  • Aktualności
  • Materiały prasowe
  • Kontakt dla mediów
Biuro prasowe
  • Wszystkie aktualności
  • Aktualności
  • Blog
  • Raporty
  • News
  • Informacje Prasowe
Polskie fabryki motoryzacyjne przez wojnę ucierpiały bardziej niż w innych krajach. Ale biznes z Ukrainy lub Rosji może przenieść się do Polski
18.10.2022

Przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych w Polsce i Niemczech, najczęściej wśród 11 państw objętych badaniem Exact Systems „MotoBarometr 2022”, są przekonani, że w związku z wojną ponieśli większe straty niż fabryki w innych krajach. Co więcej, również w Polsce i Niemczech dominuje przekonanie, że po wybuchu wojny sytuacja w branży motoryzacyjnej jest trudniejsza niż po wybuchu pandemii COVID-19 (odpowiedni 50% i 55% wskazań). 4 na 10 zapytanych obawia się, że Polska nie będzie w przyszłości brana pod uwagę przy lokalizacji nowych zakładów motoryzacyjnych. Z drugiej strony, co trzeci ankietowany liczy, że część produkcji motoryzacyjnej z Ukrainy, Białorusi lub Rosji może zostać przeniesiona do Polski. Eksperci Exact Systems podkreślają jednak, że rachunek, jaki Rosja wystawi motoryzacji może być tylko jeden – więcej stracimy niż zyskamy.

– Wśród 11 krajów, które objęliśmy naszym badaniem nie ma takiego, w którym większość nie przyznała, że kryzys wywołany wojną na terytorium Ukrainy ma niekorzystny wpływ na działalność ich firm. Jednak skala tego wpływu w każdym państwie jest inna. Są kraje, w których ponad 90% zapytanych wskazuje na negatywne oddziaływanie wojny na motobranżę – takie jak Hiszpania, Czechy czy Słowacja. Są takie, gdzie tak uważa niespełna połowa przedstawicieli automotive. Optymizmu nie widać także w odpowiedziach polskich przedsiębiorców. Aż 71% przedstawicieli motozakładów jest przekonana o negatywnym wpływie wojny na nasz biznes motoryzacyjny. Co prawda, druga połowa tego roku w obszarze produkcji i sprzedaży pojazdów zaczęła się nieco lepiej niż wcześniejsze miesiące, ale sytuacja jest bardzo dynamiczna. Ceny ropy i energii szaleją, inflacja w całej Europie rośnie, wielu surowców wciąż brakuje. Dlatego nie ma mowy, aby dziś założyć różowe okulary i ze zdecydowanym optymizmem spojrzeć w przyszłość – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.

Większe straty niż w innych krajach..

W 9 na 11 państw, w których zostało przeprowadzone badanie „MotoBarometr 2022”, przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych najczęściej byli zdania, że automotive w ich kraju ucierpiało tak samo jak w pozostałych krajach Unii Europejskiej. Inaczej jest tylko w Niemczech i Polsce. W Niemczech aż 62% zapytanych uważa, że w ich kraju branża motoryzacyjna ucierpiała bardziej niż w innych krajach. W Polsce tak odpowiedziało 49% respondentów To zrozumiałe, gdyż zdecydowana większość motofabryk jest uczestnikiem międzynarodowych łańcuchów dostaw, większość swojej produkcji eksportuje i jest wzajemnie od siebie zależna.

… i w czasie pandemii

Porównując wpływ pandemii COVID-19 i wojny na działalność polskich przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej, drugie zdarzenie jest wskazywane jako zdecydowanie groźniejszy czynnik. W Polsce połowa przedstawicieli automotive jest zdania, że sytuacja polityczno-gospodarcza kilka miesięcy po rozpoczęciu wojny jest trudniejsza niż po wybuchu pandemii COVID-19 (50% wskazań). Podobne przekonanie dominuje jeszcze wśród niemieckich respondentów (55% wskazań). W pozostałych krajach większość uważa, że mamy do czynienia z podobną sytuacją w branży jak kilka miesięcy po wybuchu pandemii.

– W Polsce, szczególnie w pierwszych tygodniach wojny, istniało ryzyko, że jako kraj przyfrontowy możemy zostać uwikłani w konflikt. Ponadto, nastąpił odpływ części ukraińskich pracowników powracających do ojczyzny. Polska jest także największym importerem dóbr wytwarzanych w Ukrainie. Niemcy natomiast są jednym z największych krajów eksportujących produkty za naszą wschodnią granicę. Co więcej, jako największa motoryzacyjna gospodarka w Europie, jest bardzo uzależniona od produkowanych części i podzespołów w Ukrainie. Stąd tak wielu ocenia tak źle to, co „wyprawia” Putin – mówi przedstawiciel Exact Systems.

Straty większe niż zyski

Na Ukrainie są zlokalizowane fabryki dostarczające komponenty do innych zakładów, w łańcuchu dostaw ten kraj jest jednym z największych w Europie producentów wiązek i kabli elektrycznych do samochodów. W Rosji natomiast znajduje się wiele zakładów produkujących samochody, które należą do wielkich europejskich koncernów i inwestorów z Europy Zachodniej. Po wojnie krajobraz motoryzacyjny może wyglądać inaczej. Z jednej strony może okazać się korzystniejszy dla Polski. Co trzeci przedstawiciel automotive uważa, że część produkcji z Ukrainy może zostać przeniesiona do naszego kraju (35%), podobny odsetek wskazuje na relokacje działalności prowadzonych do tej pory w Rosji lub Białorusi (33%).

– Lista firm europejskich czy amerykańskich, które wycofały się z Rosji i Białorusi lub czasowo przeniosły swoją produkcję z Ukrainy, jest bardzo długa. A na jej czele jest bardzo wiele podmiotów z branży motoryzacyjnej. Polska, która swoją sprawność dostosowania się do nowych warunków udowodniła już w czasie pandemii, może na tym zyskać. Mamy doskonałe zaplecze produkcyjno-infrastrukturalne, coraz częściej słyszymy o kolejnych inwestycjach związanych z elektromobilnością, a obywatele Ukrainy, którzy znaleźli u nas schronienie przed wojną w części mogą dodatkowo zasilić potrzebną kadrę do obsługi nowych projektów – zwraca uwagę Paweł Gos.

Z drugiej strony, 4 na 10 zapytanych obawia się, że w przyszłości nie będziemy brani pod uwagę przy wyborze lokalizacji nowych fabryk, a co piąty, że stracimy część linii produkcyjnych, które już u nas działają. W ogólnym rachunku trzy razy więcej jest tych, którzy uważają, że nic nie zyskamy (30%) niż tych, którzy twierdzą, że nic nie stracimy (10%).

– Przez wojnę każdego dnia tracimy wszyscy, także agresor. Straty związane ze śmiercią tysięcy ludzi są oczywiście najbardziej bolesne. Jednak jako gospodarki – zarówno polska, niemiecka, europejska czy amerykańska – odczuwamy także mocno skutki ekonomiczne. Rosnące ceny paliw i surowców, problemy z ich dostępnością, rosnąca inflacja to tylko te  najważniejsze. Bo finalny rachunek, jaki Rosja wystawi światu i motoryzacji na koniec wojny, może być tylko jeden – więcej stracimy niż zyskamy. Przynajmniej w perspektywie krótkoterminowej – mówi Paweł Gos z Exact Systems.

Badanie „MotoBarometr 2022. Nastroje w automotive Europie” zostało przeprowadzone przez firmę Exact Systems na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora automotive. Wśród nich znajdują̨ się m.in. producenci samochodów, poddostawcy części i komponentów samochodowych Tier I i Tier II takich jak wycieraczki, szyby samochodowe, dachy, kolumny kierownicze czy elementy bezpieczeństwa. Wielkość próby wyniosła 989 respondentów z 11 państw (Polska, Belgia, Czechy, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Turcja, Węgry). Respondentami byli przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych, w tym OEM i Tier, a w szczególności inżynierowie ds. jakości, dyrektorzy zakładów, managerowie ds. jakości i produkcji. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI), ankiet online oraz ankiet indywidualnych od maja do lipca 2022 roku.

Raport dostępny jest na stronie www.motobarometer.com

Powrót
Contact

Kontakt

Wybierz kraj, aby zobaczyć pełną listę naszych biur i oddziałów.
  • Polska
  • BELGIA
  • Chiny
  • Czechy
  • Francja
  • Hiszpania
  • Holandia
  • Niemcy
  • Portugalia
  • Rumunia
  • Słowacja
  • Turcja
  • Węgry
Platformy
Masz pytanie? Napisz do nas.
lub
Copyright © 2023EXACTSYSTEMS. Wszelkie prawa zastrzeżone. | Polityka Prywatności | Regulamin | Ważne dokumenty | GDPR | Strategia podatkowa